Programma-verantwoording

Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio

Een prettige leefbare omgeving
Bij het opstellen van het Mobiliteitsplan zijn door inwoners veelal de parkerende auto's in de woonwijken als aandachtspunt opgegeven. Parkeren is enerzijds nodig voor de leefbaarheid van de stad, maar het parkeren vergt een andere aanpak. In 2023 is gestart met het opstellen van een parkeerbeleidsplan met focus op bezoekersparkeerplaatsen in het centrum en leefbaarheid in de dorpen en wijken.

Een verkeersveilig verkeerssysteem
Vanuit het Rijk is in 2021 een bijdrage ontvangen om infrastructurele maatregelen een impuls te geven als het aankomt op verkeersveiligheid. in 2023 zijn hiervoor de laatste zaken uitgevoerd en in projecten (Altweerterheide o.a.) meegenomen. Met de regio Midden-Limburg zijn door medewerkers van Midden Limburg Bereikbaar fietscontroles uitgevoerd, fietscursussen gegeven aan jongeren en ouderen om hen wegwijs te maken in het verkeer. Tevens zijn cursussen gegeven hoe om te gaan met fietsspiegels en wordt geadviseerd welke fietshelm men het beste kan aanschaffen.

Weert behoudt een sterke centrumfunctie en vervult voor de regio de functie van netwerkstad
Binnen de regio neemt Weert actief deel aan regionale overleggen en initiatieven. Zo is de aanvraag voor de 5e tranche regiodeal Midden Limburg ingediend. Tevens is in 2023 Midden-Limburg Bereikbaar opgericht als uitvoeringsorgaan van het SML- Regionaal Mobiliteits Overleg Midden-Limburg. Het SML voorzitterschap ligt voor 2 jaar (2023 en 2024) bij de gemeente Weert.

Weert is en blijft goed bereikbaar
In 2023 is een prioriteit aangevraagd en in de begroting toegekend voor het uitvoeren van een verkeersstudie naar de doorstroming op de Ringbaan Noord t.h.v. Boshoven. Deze studie is van belang voor bereikbaarheid van bedrijventerreinen, woonwijken en voorzieningen waaronder met name sportpark Boshoven een hoge prioriteit kent. De projectaanpak voor Ringbaan-Zuid - Johan Willem Frisolaan is in de markt gezet en kent een relatie met het project Stadsrandzone, dat in 2024 een vervolg krijgt.

Binnen de regio Zuid - Oost / Platform A2 heeft de verkenning plaatsgevonden voor de realisatie van HUB's in de regio van de A2-gemeenten, waarbij in 2023 is gekozen voor een HUB in een andere A2-gemeente.

In 2023 is op het dossier treinverbinding Antwerpen - Hamont - Weert voortgang geboekt. Mede door onze lobby inzet hebben twee bestuurlijk overleggen met het ministerie van I&W en het Belgische Ministerie van Mobiliteit plaatsgevonden. Het opgestelde rapport 'Meest-kansrijke-optie voor Weert' dat door Rebel Group is opgesteld is ter besluitvorming aan de Tweede Kamer toegezonden met een begeleidende kamerbrief.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 15:47:49 met de export van 05/29/2024 15:33:29