Programma-verantwoording

Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio

Effect- en doelindicatoren

Effectindicatoren

Effect

Een prettige leefbare omgeving

Aantal elektrische auto’s per 1000 inwoners

31-12-2023

Het aantal elektrische auto's per 1.000 inwoners is onbekend. Het aantal blijft onder het landelijk gemiddelde.

Aantal deelauto’s per 100.000 inwoners gelijk aan het landelijk gemiddelde

31-12-2023

Er zijn geen deelauto's in Weert in 2023. Deelauto's maken onderdeel uit van het mobiliteitsplan.

Een verkeersveilig verkeerssysteem

0-10 verkeersdoden per 100.000 inwoners

31-12-2023

In 2023 zijn 285 ongevallen geregistreerd. Hierbij zijn 4 personen om het leven gekomen. Statistisch gezien wordt voldaan aan de eisen. Laat voorop staan dat ieder verkeersslachtoffer er één teveel is. De gemeente blijft zich inspannen om het aantal ernstige verkeersslachtoffers (waaronder ongevallen met dodelijke afloop) naar 0 te brengen. Hierbij wordt aangesloten bij de landelijke campagne: maak van 0 een punt.

Gezond en duurzaam bewegen

Het wandelgebied is met 20% uitgebreid en kwalitatief verbeterd in 2030

31-12-2023

Jaarlijks wordt een inventarisatie gedaan naar het aantal nieuw gerealiseerde wandelroutes. Dit doet Wandelnet in samenspraak met de gemeente. De kwaliteit van de wandelpaden wordt bepaald aan de hand van inspecties die op jaarlijkse basis plaatsvinden op alle verharde wegen in de gemeente.

De kwaliteit van het fietsnetwerk scoort voldoende, de kwaliteit is gelijk gebleven. De kwaliteit van de voorzieningen gekoppeld aan de routes is gelijk gebleven

31-12-2023

In 2023 zijn er voorbereidingen getroffen samen met Routebureau Noord- en MiddenLimburg. De uitvoering volgt in 2024.

Weert is en blijft goed bereikbaar

>95% woningen bevinden zich binnen een straal van 350 meter van een bushalte / OV-knooppunt

31-12-2023

In 2023 zijn geen bushaltes toegevoegd. Wel neemt het aantal woningen in de komende jaren toe, waarbij de focus ligt om grootschalige woningbouw toe te voegen in nabijheid van OV-knooppunten.

Doelindicatoren

Een prettige leefbare omgeving

Aantal leveringen aan huis met pakketdiensten is verminderd met 50% in 2030

31-12-2023

De pakketdiensten streven naar duurzaamheid door te investeren in pakketophaalpunten en lockers. Hiermee zet deze branche reeds in op het minder willen / hoeven leveren aan huis.

Geen leveringen in de Weerter binnenstad in 2030 met dieselvoertuigen

31-12-2023

Op dit moment geldt de invoering van een zero-emmissiezone enkel voor de 40 grootste steden in Nederland. De overige steden (waaronder Weert) gaat vanaf 2025 onderzoeken wat nodig is om dit in te voeren.

10% minder geparkeerde voertuigen in woonwijken in 2030

31-12-2023

In 2022 en 2023 zijn parkeerdrukmetingen uitgevoerd die dienen als 0-meting voor het effect te kunnen meten naar 2030 toe.

Aantal toeristisch recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied is met 25% toegenomen in 2030

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

Doelindicatoren

Een verkeersveilig verkeerssysteem

Aantal klachten over verkeersveiligheid is afgenomen met 50% in 2030

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

Aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is minimaal 50% minder

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

Alle wegen voldoen aan de essentiële herkenbaarheidskenmerken voor een duurzaam veilige weginrichting

31-12-2023

Op dit moment ontbreekt het aan meetbare gegevens om inzicht te geven hoeveel wegen op dit moment voldoen aan de essentiële herkenbaarheidskenmerken voor een duurzaam veilige weginrichting.

Doelindicatoren

Gezond en duurzaam bewegen

30% meer actieve verplaatsingen binnen de gemeente Weert

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

25% meer verplaatsingen met de (e-)fiets van en naar Weert vanuit de schil tussen 7 en 15 km vanaf het centrum van Weert in 2030

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

25% meer toeristisch-recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied in 2030

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023.

Doelindicatoren

Iedereen kan meedoen aan mobiliteit

Percentage bushaltes die toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke of visuele handicap

31-12-2023

Het streven is om jaarlijks het aantal haltes te vergroten om in 2030 op 100 % te zitten.

90% van het trottoir op de hoofdverbindingen voldoet aan onderhoudsniveau A en is obstakelvrij

31-12-2023

Op de singels zijn trottoirs gerenoveerd. De doelstelling is dat in 2030 90 % van de trottoirs voldoet aan onderhoudsniveau A.

Per 500 huishouden minimaal één (emissieloze) deelauto beschikbaar

31-12-2023

Dit maakt onderdeel uit van het parkeerbeleidsplan. In 2024 vindt de uitvoering plaats.

Doelindicatoren

Weert is en blijft goed bereikbaar

Reistijdfactor ten opzichte van de auto naar Roermond, Eindhoven en Venlo is niet meer dan 1,5

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht.

Reistijdverlies tussen de A2 en de bedrijventerreinen is maximaal 50%

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht.

Vertragingstijd tussen de oprit Weert Noord en knooppunt Leenderheide in de ochtend- en avondspits is maximaal 25%

31-12-2023

Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 15:47:49 met de export van 05/29/2024 15:33:29