Effect- en doelindicatoren
Effectindicatoren
Effect | ||||||||||
Een prettige leefbare omgeving | ||||||||||
Aantal elektrische auto’s per 1000 inwoners | 31-12-2023 | Het aantal elektrische auto's per 1.000 inwoners is onbekend. Het aantal blijft onder het landelijk gemiddelde. | ||||||||
Aantal deelauto’s per 100.000 inwoners gelijk aan het landelijk gemiddelde | 31-12-2023 | Er zijn geen deelauto's in Weert in 2023. Deelauto's maken onderdeel uit van het mobiliteitsplan. | ||||||||
Een verkeersveilig verkeerssysteem | ||||||||||
0-10 verkeersdoden per 100.000 inwoners | 31-12-2023 | In 2023 zijn 285 ongevallen geregistreerd. Hierbij zijn 4 personen om het leven gekomen. Statistisch gezien wordt voldaan aan de eisen. Laat voorop staan dat ieder verkeersslachtoffer er één teveel is. De gemeente blijft zich inspannen om het aantal ernstige verkeersslachtoffers (waaronder ongevallen met dodelijke afloop) naar 0 te brengen. Hierbij wordt aangesloten bij de landelijke campagne: maak van 0 een punt. | ||||||||
Gezond en duurzaam bewegen | ||||||||||
Het wandelgebied is met 20% uitgebreid en kwalitatief verbeterd in 2030 | 31-12-2023 | Jaarlijks wordt een inventarisatie gedaan naar het aantal nieuw gerealiseerde wandelroutes. Dit doet Wandelnet in samenspraak met de gemeente. De kwaliteit van de wandelpaden wordt bepaald aan de hand van inspecties die op jaarlijkse basis plaatsvinden op alle verharde wegen in de gemeente. | ||||||||
De kwaliteit van het fietsnetwerk scoort voldoende, de kwaliteit is gelijk gebleven. De kwaliteit van de voorzieningen gekoppeld aan de routes is gelijk gebleven | 31-12-2023 | In 2023 zijn er voorbereidingen getroffen samen met Routebureau Noord- en MiddenLimburg. De uitvoering volgt in 2024. | ||||||||
Weert is en blijft goed bereikbaar | ||||||||||
>95% woningen bevinden zich binnen een straal van 350 meter van een bushalte / OV-knooppunt | 31-12-2023 | In 2023 zijn geen bushaltes toegevoegd. Wel neemt het aantal woningen in de komende jaren toe, waarbij de focus ligt om grootschalige woningbouw toe te voegen in nabijheid van OV-knooppunten. | ||||||||
Doelindicatoren | ||||||||||
Een prettige leefbare omgeving | ||||||||||
Aantal leveringen aan huis met pakketdiensten is verminderd met 50% in 2030 | 31-12-2023 | De pakketdiensten streven naar duurzaamheid door te investeren in pakketophaalpunten en lockers. Hiermee zet deze branche reeds in op het minder willen / hoeven leveren aan huis. | ||||||||
Geen leveringen in de Weerter binnenstad in 2030 met dieselvoertuigen | 31-12-2023 | Op dit moment geldt de invoering van een zero-emmissiezone enkel voor de 40 grootste steden in Nederland. De overige steden (waaronder Weert) gaat vanaf 2025 onderzoeken wat nodig is om dit in te voeren. | ||||||||
10% minder geparkeerde voertuigen in woonwijken in 2030 | 31-12-2023 | In 2022 en 2023 zijn parkeerdrukmetingen uitgevoerd die dienen als 0-meting voor het effect te kunnen meten naar 2030 toe. | ||||||||
Aantal toeristisch recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied is met 25% toegenomen in 2030 | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
Doelindicatoren | ||||||||||
Een verkeersveilig verkeerssysteem | ||||||||||
Aantal klachten over verkeersveiligheid is afgenomen met 50% in 2030 | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
Aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is minimaal 50% minder | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
Alle wegen voldoen aan de essentiële herkenbaarheidskenmerken voor een duurzaam veilige weginrichting | 31-12-2023 | Op dit moment ontbreekt het aan meetbare gegevens om inzicht te geven hoeveel wegen op dit moment voldoen aan de essentiële herkenbaarheidskenmerken voor een duurzaam veilige weginrichting. | ||||||||
Doelindicatoren | ||||||||||
Gezond en duurzaam bewegen | ||||||||||
30% meer actieve verplaatsingen binnen de gemeente Weert | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
25% meer verplaatsingen met de (e-)fiets van en naar Weert vanuit de schil tussen 7 en 15 km vanaf het centrum van Weert in 2030 | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
25% meer toeristisch-recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied in 2030 | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. | ||||||||
Doelindicatoren | ||||||||||
Iedereen kan meedoen aan mobiliteit | ||||||||||
Percentage bushaltes die toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke of visuele handicap | 31-12-2023 | Het streven is om jaarlijks het aantal haltes te vergroten om in 2030 op 100 % te zitten. | ||||||||
90% van het trottoir op de hoofdverbindingen voldoet aan onderhoudsniveau A en is obstakelvrij | 31-12-2023 | Op de singels zijn trottoirs gerenoveerd. De doelstelling is dat in 2030 90 % van de trottoirs voldoet aan onderhoudsniveau A. | ||||||||
Per 500 huishouden minimaal één (emissieloze) deelauto beschikbaar | 31-12-2023 | Dit maakt onderdeel uit van het parkeerbeleidsplan. In 2024 vindt de uitvoering plaats. | ||||||||
Doelindicatoren | ||||||||||
Weert is en blijft goed bereikbaar | ||||||||||
Reistijdfactor ten opzichte van de auto naar Roermond, Eindhoven en Venlo is niet meer dan 1,5 | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht. | ||||||||
Reistijdverlies tussen de A2 en de bedrijventerreinen is maximaal 50% | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht. | ||||||||
Vertragingstijd tussen de oprit Weert Noord en knooppunt Leenderheide in de ochtend- en avondspits is maximaal 25% | 31-12-2023 | Er heeft geen meting plaatsgevonden in 2023. In 2023 is gestart met het updaten van het verkeersmodel Midden-Limburg. Deze tool gaat vanaf 2024 zorgen voor dit inzicht. | ||||||||