Er is een werkgeversmerk ontwikkeld om Weert beter als (potentiële) werkgever op de markt te positioneren. Om dit nieuwe merk bekend te maken, is campagne gevoerd en zijn vacatures in deze nieuwe stijl meer en gerichter onder aandacht gebracht op de sociale mediakanalen, zoals LinkedIn en Facebook. Bj de ontwikkeling van het werkgeversmerk is ook een nieuwe website ontwikkeld krijghetvoorelkaar.nl als landingsplek voor informatie over arbeidsmarktcommunicatie.
In 2023 is er meer focus gekomen op de strategie van de gemeente Weert; welke richting wil Weert zich op langere termijn ontwikkelen, met wie gaat Weert dit doen en wat is daarvoor nodig. De strategische visie 2030 gaf hiervoor eerder al de aanzet. Deze aangescherpte focus is de kapstok van alle communicatie naar onze inwoners, bedrijven en partners. Met deze focus krijgt de corporate communicatie meer inhoud en beeld en wordt de Weerter propositie helder. Interne en externe communicatie is nodig om medewerkers, inwoners, ondernemers en partners te informeren over deze focus, zodat zij inzet en initiatieven hierop kunnen aansluiten.
We geven meer sturing aan de inzet van de gemeentelijke social media kanalen richting specifieke doelgroepen. Zo zetten we de sociale media gerichter en beter in. Deze sturing en richting is vastgelegd in de sociale mediastrategie. Daarnaast is een nieuw kanaal (Instagram) toegevoegd, waarmee we ook een andere doelgroep (jongvolwassenen) bereiken. En we werken met een herkenbare uitstraling van onze beelden, in de gemeentelijke huisstijl.
Digitale kanalen zoals website en social mediakanalen verzamelen data voor monitoring en effectmeting. Deze data worden gebruikt om de berichtgeving nog meer te sturen op de behoeften van de inwoners, ondernemers en partners.
Samen met de vaste partners voor vormgevingsopdrachten, is een meer eenduidige huisstijl ontwikkeld, die voortaan leidend wordt. Dit is geen nieuwe huisstijl (geen verandering van logo), maar een aanscherping van de huisstijl die we hebben. Dit geeft meer eenduidigheid intern en extern. Daarom zijn er nieuwe sjablonen ontwikkeld voor Word-documenten en PowerPointpresentaties in de huisstijl. Ook de website is op de aangescherpte huisstijl aangepast.
Als vervolg op de trainingen in 2022 waarbij de medewerkers van de gemeente Weert zijn getraind om brieven en mails aan inwoners op B1 niveau (Klare Taal) te schrijven is een nieuwe schrijfwijzer ontwikkeld. Hierin staan afspraken over de taal waarop wij met onze inwoners en ondernemers communiceren.
Participatie
In 2023 is het beleidskader participatie vastgesteld. Hierin is de ambitie ‘Samen Doen’ beschreven. Het beleidskader geeft aan op welke manier de gemeente Weert aan inwoner- en overheidsparticipatie invulling wil geven. Om de ambitie te bereiken, zijn vier actielijnen geformuleerd (basis op orde, opleiden en leren, experimenteren en onze houding en aansluiting op de samenleving). Op basis van het beleidskader wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld, waaraan de komende jaren invulling dient te worden gegeven.
Bij veel plannen en projecten is de betrokkenheid van inwoners erg belangrijk, zowel in de voorbereiding, uitvoering als evaluatie. De participatieadviseur denkt met collega’s mee over de juiste manieren om inwoners hierbij te betrekken.