Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het is verplicht om de risico's te vermelden, die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden. In onderstaande inventarisatie van deze risico's wordt daarop uitgebreid ingegaan.

Diverse risico's keren jaarlijks terug, zoals:
* Grondexploitatie (zie hiervoor de afzonderlijke paragraaf Grondbeleid). De risico's zijn op basis van de laatste inzichten afgedekt door middel van de reserve risicobuffer grondexploitatie en voorzieningen, maar er blijft een risico bestaan;
* (Exploitatie) vastgoed;
* Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
* Het inkomensdeel van de Wet Werk en Bijstand;
* Parkeeropbrengsten;
* De ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.

Bij de inventarisatie van de risico's zijn 207 (begroting 2024: 203; jaarrekening 2022: 212) risico's geïdentificeerd. In de tabel op de volgende pagina's zijn de 10 voor onze gemeente grootste financiële risico's opgenomen. In de kolom I/S wordt aangegeven of het risico Incidenteel (I) of  Structureel (S) van aard is.

Ris.nr.

Proces

Beschrijving risico

Categorie

Oorzaak risico

Gevolgen risico

I/S

Genomen beheersmaatregelen

Bedrag x1000

1

R.R2.8

Grondexploitatie bedrijventerreinen

Onzekerheid over opbrengsten en kosten als gevolg van lange doorlooptijd.

Financieel risico

De opleving in de bouw zorgt voor een opstuwend effect in de kosten voor bouw-en woonrijp maken van bouwgrond. Tevens zorgt onzekerheid in afzet voor een lange looptijd van grondexploitaties. De markt is echter aangetrokken, alleen door de stikstof blijft het risico bestaan.

Negatieve invloed op de opbrengsten en verhoging van kosten.

S

Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht. De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd. Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

4000

2

R.R2.7

Grondexploitatie woningbouw
projecten

Onzekerheid over opbrengsten en kosten als gevolg van de lange doorlooptijd en onzekerheid over woningbouw op uitbreidingslocaties in relatie tot de marktwerking.

Financieel risico

De druk op de woningmarkt zorgt onder meer voor een stijging van de kosten voor bouw- en woonrijp maken en de bouwkosten, mede als gevolg van tekort aan arbeidskrachten. Tevens is de afzetbaarheid van bouwkavels op lange termijn moeilijk voorspelbaar.

Negatieve invloed op de opbrengsten en verhoging van kosten.

S

Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht. De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd. Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

3000

3

R.K5.16

Privacy

Privacy, datalek: Het in verkeerde handen vallen van (privacy) gevoelige informatie/ persoonsgegevens.

Juridisch/
aansprakelijk-
heidsrisico

Menselijke fout, hack, niet-versleutelde info versturen, onbeveiligde mail.

Het in verkeerde handen vallen van tot de persoon herleidbare gegevens, bestuurlijke boete (AP)
Imagoschade.

S

Autorisaties beperken/ gegevens en toegang beveiligen/ bewustheid organisatie Privacy door PO
Privacybeleid opgesteld, hierin zit ook een werkwijze om schade de reduceren na voorval.

1200

4

R.K2.24

Jeugdhulp

Cliëntenaantallen en/of zorgzwaarte stijgen harder dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

Financieel risico

De begroting is gebaseerd op de laatste prognoses. Daadwerkelijke cliëntenaantallen en zorgzwaarte kunnen hiervan afwijken.

Hogere uitgaven Jeugdhulp.

S

* Cliëntenaantallen, gemiddelde kosten en uitgaven worden gemonitord zodat snel kan worden geanticipeerd op nieuwe ontwikkelingen.
* Investeren in innovatie en transformatie, met als doel de groei van de afgelopen jaren te dempen.
* Bij nieuwe verwerving worden mogelijkheden voor kostenbesparingen zoveel mogelijk benut.

1000

5

R.K5.13

ICT

Uitval van systemen en/of netwerk.

IT risico

Systemen of het netwerk zijn niet toegankelijk voor de medewerkers door bijvoorbeeld cyberaanvallen, uitval netwerk etc.
We hebben geen cyberverzekering meer vanaf 1-1-2023!

* Medewerkers kunnen hun werk niet verrichten. Efficiencyloss.
* Dienstverlening aan burgers kan niet of niet tijdig plaatsvinden. * PRIVACY: Kans op een datalek: als (persoons)gege-vens definitief verloren gaan.

I

* ICT is uitbesteed via ICT NML.
* Er is een regionaal Ciso overleg;
* Er komt een siem/soc in 2023 bij ICT NML
* Escalaties landen bij ono ter verbetering dienstverlening

900

6

R.K2.28

Wmo en Jeugdhulp

Continuïteitsrisico's bij aanbieders, (dreigend) faillissement van systeemaanbieder.

Maatschappelijk risico

Problemen bij een aanbieder die continuïteit in het gevaar kunnen brengen, veelal van financiële aard.

* Bij een dreigend faillissement van een systeemaanbieder Jeugdhulp bestaat de mogelijkheid dat gemeenten financieel moeten bijdragen teneinde zorgcontinuïteit te behouden.
* Bij een daadwerkelijk faillissement moeten cliënten een nieuwe indicatie ontvangen voor een andere aanbieder en krijgen zij (mogelijk) te maken met een andere begeleider.

S

* In de aanbesteding zijn eisen gesteld voor een goede financiële positie van een aanbieder. Aanbieders moeten continuïteitsrisico's melden aan gemeente.
* Er zijn afspraken over overdracht van cliënten en waarborging van continuïteit ondersteuning.
* Gemeente monitort jaarrekeningge-gevens van aanbieders en voert gesprekken.
* Landelijk is er het 'convenant bevorderen continuïteit jeugdhulp'.

600

7

R.R1.11

Inkoop en aanbestedingen

Budget ontoereikend.

Financieel risico

Schaarste aan arbeid, met name vakmensen.

Hogere uitgaven.

I

* Marktonderzoek naar prijsniveau voor afloop van contracten. Resultaten van dat onderzoek aankondigen in de kadernota en verankeren in de begroting voor de in het komende jaar aflopende contracten.
* Marktconsultatie voorafgaand aan aanbestedingstrajecten.

500

8

R.K3.39

beschermd wonen en maatschappelijke opvang

Onzekerheid ontwikkeling beschikbare middelen.

Financieel risico

Invoering objectief verdeelmodel en/of veranderen van de totale beschikbare middelen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

Het regionaal positief saldo wordt lager waardoor er minder wordt verdeeld naar de gemeente Weert.

S

Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd.

500

9

R.K3.34

Wmo

Uitgaven clientenaantallen en zorgzwaarte stijgen harder dan waarin de begroting rekening mee is gehouden.

Financieel risico

In de begroting is rekening gehouden met een stabilisatie van het cliëntenaantal/ zorgzwaarte. Na een kleine groei bij begeleiding en hbh. Deze aannames kennen een ruime mate van onzekerheid. Een van de onzekerheden is een mogelijke vraag naar een vorm van meer intensieve begeleiding (tussen Wmo begeleiding en Beschermd wonen in) met hogere kosten per client.

Hogere uitgaven Wmo.

S

* Cliëntenaantallen en uitgaven worden gemonitord zodat snel kan worden geanticipeerd op nieuwe ontwikkelingen.
* Investeren in innovatie en transformatie/lokale sociale basis, met als doel de groei te dempen.
* Bij nieuwe verwerving worden mogelijkheden kostenbesparingen zoveel mogelijk benut.

475

10

R.K3.40

Wmo begeleiding

Wijziging bekostigingssystematiek.

Financieel risico

Wijziging van profielen naar inspanningsgerichte bekostiging (indicatie en facturatie in uren/dagdelen) kan ervoor zorgen dat de kosten per client veranderen.

Hogere uitgaven Wmo.

S

Ontwikkeling gemiddelde kosten wordt gevolgd en hierop wordt bijgestuurd. Indicaties worden over 2 jaar verspreid.

350

Totaal

€ 12.525

In de voorgaande tabel zijn de risico's opgenomen die corresponderen met de nummers in de onderstaande grafiek.

Kans van optreden

Financiële impact

Klasse

Frequentie

Klasse

Financieel gevolg

1

≤ 1 keer per 10 jaren

1

€ 0- € 10

2

1 keer per 5-10 jaren

2

€ 10 - € 40

3

1 keer per 2-5 jaren

3

€ 40 - € 100

4

1 keer per 1-2 jaren

4

€ 100 - € 200

5

≥ 1 keer per jaar

5

meer dan € 200

Naast de 10 grootste risico's is er sprake van overige risico's die opgeteld een financieel risico vormen van € 3.905.000 (begroting 2024: € 3.285.000; jaarrekening 2022: € 3.793.600). Het totaal benodigde weerstandsvermogen (dit is het totale bedrag aan financiële risico's) bedraagt daarmee € 16.430.000 (begroting 2024: € 14.010.000; jaarrekening 2022: € 14.668.600).

In vergelijking met de risico-inventarisatie in de begroting 2024 (dit betreft de laatste meting voorafgaande aan de meting in de jaarrekening 2023) is per saldo in totaal sprake van een toename van het aantal risico's met 4 en een toename in het risicobedrag van € 2.420.000. Van dit totaalbedrag komt een toename van € 1.800.000 voort uit verschuivingen in de 10 grootste gesignaleerde risico's (top10) en een toename van € 620.000 uit verschuivingen in de overige risico's.

In de 10 grootste risico's (top10) hebben ten opzichte van de begroting 2024 de volgende mutaties plaatsgevonden:
* 2 bestaande risico's (R.R2.8 'Grondexploitatie Bedrijventerreinen' en R.R2.7 'Grondexploitatie Woningbouwprojecten') zijn onder nummers 1 en 2 verhoogd met respectievelijk € 800.000 en € 500.000;
* 2 nieuwe risico's R.K2.28 'Wmo en jeugdhulp' (Continuïteitsrisico's bij aanbieders, (dreigend) faillissement van systeemaanbieder) en R.R1.11 'Inkopen- en aanbestedingen' (budgetten ontoereikend) zijn respectievelijk onder nummers 6 en 7 aan de top10 toegevoegd (+ € 1.100.000);
* 2 bestaande risico's (R.K1.18 'Renterisico' en R.K3.9 'BUIG') zijn respectievelijk onder nummers 9 en 10 (zie begroting 2024) vanuit de top10 naar de overige risico's verschoven. Deze verschuiving verklaart ook grotendeels de totale toename van de overige risico's.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 15:47:49 met de export van 05/29/2024 15:33:29